Zaključek projekta Vzgoja in poučevanje za prihodnost znotraj programa Erasmus Plus
Februarja 2019 smo na nacionalni agenciji CMEPIUS (Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja) uspešno prijavili projekt Vzgoja in poučevanje za prihodnost znotraj programa Erasmus Plus, tj. programa Evropske unije, ki podpira izobraževanje, usposabljanje, mlade in šport v Evropi. Pobudo za vključitev Osnovne šole in vrtca Ankaran v ta program je dala ravnateljica Željka Adamčič, ki je sodelovala tako pri zasnovi, načrtovanju in izvedbi kot tudi pri evalvaciji dvoletnega projekta. Zaključen je bil konec maja 2021 in o njem smo nacionalni agenciji poročali julija 2021.
V sklopu tega smo izvedli dve aktivnosti: strukturirani tečaj in izobraževalni obisk na delovnem mestu.
Julija 2019 se je učiteljica slovenščine udeležila dvotedenskega strukturiranega tečaja Teaching Difficult Learners (Poučevanje težavnih učencev) v obsegu 64 ur v centru humanistične pedagogike Pilgrims v Canterburyju v Združenem kraljestvu. Celovito je spoznavala značilnosti (socialno, čustveno in vedenjsko) težavnih učencev, načine ravnanja z njimi z namenom, da začnejo aktivno sodelovati v učnem procesu, ter primerne načine preverjanja in ocenjevanja znanja teh učencev. Prav tako je njihovo problematiko spoznavala v širšem kontekstu, ki zajema medicinski (razvoj možganov), socialni (družinske razmere) in pedagoško-didaktični vidik (strategije učenja in poučevanja). Razvijala je lastno čustveno inteligenco ter se usposabljala za jasno in učinkovito komunikacijo v pedagoškem procesu. Pripravljala se je tudi za ustrezno sodelovanje s starši teh učencev in z drugimi strokovnjaki, vključenimi v obravnavo teh učencev.
Obenem je izkustveno usvajala posamezne elemente humanistične pedagogike, ki v središče učnega procesa postavlja učenca in njegov celostni razvoj ter temelji na nevrolingvističnem programiranju, teoriji več inteligenc, sugestopediji, totalnem fizičnem odzivu, likovni in glasbeni umetnosti, plesu ter igralstvu. Tečaj so vodili trije mentorji, in sicer s področij inkluzije, restitucijske prakse in coachinga. V skupini je bilo 12 udeležencev iz 6 različnih držav: Italije, Madžarske, Nemčije, Portugalske, Slovaške in Slovenije.
(Foto 1) Projektno delo udeležencev strukturiranega tečaja pri coachingu. Foto: Kev Byrne, Pilgrims.
(Foto 2) Udeleženci z različnih tečajev na eni izmed prostoizbirnih delavnic. Foto: Kev Byrne, Pilgrims.
V tednu od 4. do 8. 11. 2019 smo bile štiri učiteljice na izobraževalnem obisku na delovnem mestu. Gostil nas je javni zavod za predšolsko in osnovnošolsko vzgojo in izobraževanje CEIP L'Olivera, kjer smo spremljale delo z učenci od 1. do 6. razreda in s predšolskimi otroki od 3. do 6. leta. Šola se nahaja 20 kilometrov iz središča Valencije, v naselju L'Eliana. V šoli in vrtcu je skupaj 240 otrok. Šola je enooddelčna, v vsakem oddelku pa je največ 25 učencev.
V tem tednu smo spoznale njihov šolski sistem, organizacijo pouka in urnik, predmetnik ter nekatere kulturne in jezikovne posebnosti. Pogovarjale smo se o njihovi tradiciji in nekaterih specifikah, ki vplivajo na delovanje njihove šole. Navdušene smo bile nad večjo samostojnostjo otrok pri pouku, umirjenostjo življenja v šoli med poukom in v času odmorov, sproščenostjo odnosa med učitelji in učenci, s strokovnega vidika pa nad načini in metodami dela. Nekatere, našemu okolju prilagojene oblike smo že vnesle v pouk in jih predstavile sodelavcem.
Ob prihodu v njihovo šolo so nam predstavili za nas izdelan urnik, ki je bil sestavljen na podlagi naših predlogov in potreb v okviru projekta. Naš delovni dan se je začel ob 9.00 in zaključil ob 15.00. V tem času smo bile prisotne v različnih oddelkih od 1. do 6. razreda in sledile pouku pri različnih predmetih. Tudi pri vrtčevskih otrocih smo sledile pouku, in sicer računalniškemu opismenjevanju, športu, angleščini in likovni umetnosti ter jih spremljale na poučnem sprehodu. Po pouku smo v sproščenem pogovoru izvedele, na katere načine sodelujejo s starši, pomagajo učencem s posebnimi potrebami, sodelujejo z lokalno skupnostjo, o sistemu izobraževanja mladih učiteljev in drugih področjih, ki so del učiteljevega vsakdana. Medsebojna komunikacija je potekala v angleščini, občasno italijanščini, preizkusile smo se tudi v španščini in poskušale »razvozlati« valencijanščino, ki je na tem območju uradni jezik.
Četrti dan našega obiska smo poimenovale Slovenski dan, ko smo šolskemu osebju predstavile naš šolski sistem, naš kraj in našo šolo. Učencem smo pripovedovale zgodbo Repa velikanka v slovenščini, italijanščini in angleščini ter jim predstavile narodna plesa Ob bistrem potočku je mlin in Bela lilija.
Naše izkušnje s takšnimi oblikami strokovnega izpopolnjevanja so bile pozitivne v vseh pogledih. Nadgradile so našo strokovno usposobljenost, predvsem pa so nas obogatile na osebni ravni, kar je tudi namen projektov Erasmus+. Pozitivne življenjske izkušnje spoznavanja drugačnih kultur, jezikov in navad nedvomno vodijo k boljšemu razumevanju in sprejemanju drugačnosti, tako pri drugih kot pri nas samih. Verjamemo, da bo to nedvomno pripomoglo k boljšemu timskemu sodelovanju v prihodnje ter prineslo pozitivne novosti v delovanje našega zavoda in lokalne skupnosti.
(Foto 3) Vhod v šolo krasi podoba oljke - simbol šole. Foto: Nives Krajnik, OŠV Ankaran.
(Foto 4) Matematika na vsakem koraku. Foto: Nives Krajnik, OŠV Ankaran.
(Foto 5) Skupna fotografija. Foto: Nives Krajnik, OŠV Ankaran.
Žal je pandemija COVID-19 onemogočila izvedbo izobraževalnega obiska partnerske šole v Palermu na Siciliji, vendar smo si obljubili, da bomo ob naslednji priložnosti znova vzpostavili stik ter sodelovali pri načrtovanju in izvedbi aktivnosti.
To je bilo prvo sodelovanje Osnovne šole in vrtca Ankaran v projektih Erasmus+. Glede na pozitivne izkušnje si bomo prizadevali, da bomo tudi v prihodnje sodelovali v podobnih mednarodnih izmenjavah. S sodelavci iz partnerske šole v Valenciji pa že načrtujemo njihov obisk v naši šoli v šolskem letu 2021/2022.
Vodja projekta Nataša Jerman ter sodelavke:
Nada Đukić, Nives Krajnik, Mateja Rejc in Aleksandra Vatovec Zonta